Zes essentiële vragen voor een sterk merk

jan 15, 2020

De volgende vragen helpen je om kritisch na te denken over je merk en strategische keuzes te maken. Stel jezelf deze 6 vragen en zet de antwoorden ook vooral op papier! Wanneer je namelijk zinnen moet formuleren, dwing je jezelf om concreet te worden. En dat kan stiekem vaak nog best lastig zijn… Dat geeft niks! Een goede merkstrategie opstellen kost tijd en een merk bouw je niet van het ene op het andere moment, maar hiermee maak je alvast een hele goede start! Succes!

1 – Wat is je product? 

Dit klinkt super logisch, maar is een essentiële eerste stap voor het bepalen van je merkstrategie. Of je namelijk lampen verkoopt of verlichting – zijn twee totaal verschillende dingen. Verkoop je salades of verkoop je een gezonde leefstijl? De een is niet beter dan de ander – maar wel super belangrijk om een keuze in te maken. Het heeft namelijk impact op de rest van je strategie en de manier waarop je bijvoorbeeld gaat communiceren met je klanten. 

2 – Wat maakt jou als merk uniek? 

Uiteraard moet je altijd van je eigen kracht uitgaan, maar het is ook goed om te weten wat zich in de markt afspeelt. Maak voor jezelf inzichtelijk wat concurrenten doen en bepaal vervolgens voor jezelf waarin jouw product/dienst echt anders is. Probeer weg te blijven dan de cliches als ‘kwaliteit’, ‘klantgericht’, etc – want dat wil iedereen. Graaf een laag dieper – om zo echt tot de kern van jouw unieke merk te komen.

3 – Wie is je doelgroep?

Ook dit klinkt misschien als een mega in-kopper, maar is oh-zo-belangrijk om voor jezelf scherp te hebben. Ik zeg altijd tegen mijn klanten: ‘kies je niche!” – want als je iedereen wil bereiken, bereik je uiteindelijk niemand. Richt je op de groep waarvan jij direct hun grootste pijn kan wegnemen – én niet onbelangrijk: een groep die daar ook voor bereid is te betalen. Zodra je weet wie dat is, wordt het ineens ook een stuk gemakkelijker om die groep te bereiken.

4 – Welke waarde voeg je toe voor klanten?

Dit heeft te maken met waar je als merk uniek in bent, maar meer bekeken vanuit het perspectief van jouw potentiële klant. Jij kan nog wel zo enthousiast worden van je eigen product, uiteindelijk is het aan de klant of ze het wel of niet kopen. Kijk hierbij naar wat de pijnpunten zijn van jouw doelgroep en hoe jouw product of dienst ervoor zorgt dat die pijnpunten als sneeuw voor de zon zullen verdwijnen! Daar ga je ze echt mee raken! 

5 – Hoe ziet jouw ideale wereld eruit?

Anders gezegd: wat is het grotere doel dat je als merk wilt behalen? Zie je bijvoorbeeld een wereld voor je waarin iedereen gezond leeft en het beste uit zichzelf kan halen en wil je daarom een gezonde leefstijl voor iedereen toegankelijk maken? Maak je doel inspirerend, niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen die voor/met jou werken. Zodat met alles wat je dagelijks doet, je jouw grotere doel voor ogen kan houden en daar gericht naar toe kan werken. Jouw droomklanten gaan mee op jouw ideale wereld en willen daar op hun manier aan bijdragen – door in dit geval jouw product of dienst af te nemen. 

6 – Wat is je merkpersoonlijkheid?

Bedenk voor jezelf wat voor karakter eigenschappen je merk zou hebben als het een persoon zou zijn. Is het iemand die altijd vrolijk en positief is? Of juist een serieuzer, zakelijk persoon? Door hier een antwoord op te geven, creëer je als het ware een persona voor je merk – waardoor het makkelijker is om te bedenken wat ‘past’. Met welke taal je spreekt bijvoorbeeld? Ben je grappig, spreek je je doelgroep aan met de u- of je-vorm en gebruik je Engelse termen tussendoor? Maak een lijstje van eigenschappen die bij jouw merk passen en probeer de 3 belangrijkste eruit te kiezen.

Dat waren de zes vragen! Hoe heb jij ze beantwoord en hebben ze je geholpen? Ik ben super benieuwd! Mocht je hierna advies nodig hebben of klaar zijn om de volgende stap te zetten naar en sterk merk – bel me gerust!

Let's start!

Brand Energy Scan

Hoe komt jouw merk écht over? Tijdens de Brand Energy Scan neem ik jouw merk(energie) onder de loep en bespreken we wat jouw merk uitstraalt vs. wat je wíl uitstralen. En ontvang je concrete actiepunten om de leukste klanten aan te trekken met jouw merk!

Power Traject

Een unieke merk identiteit waarin jouw energie volledig naar voren komt en jij jouw leukste klanten aantrekt! In dit 1:1 branding traject voor vrouwen met een wereldmissie creëer ik een merk identiteit waarin alles 'stroomt' en jij jouw missie groots in de wereld zet!